Algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden Practical Privacy

 

Artikel 1. Definities

  1. De eenmanszaak Practical Privacy, geregistreerd bij de Kamer van Koophandel onder nummer 81538480, wordt in deze algemene voorwaarden aangeduid als dienstverlener.
  2. De wederpartij van dienstverlener wordt in deze algemene voorwaarden aangeduid als opdrachtgever.
  3. Partijen zijn dienstverlener en opdrachtgever samen.
  4. De dienstverlening van Practical Privacy bestaat uit het leveren van diensten op het gebied van consultancy, (interim) management, audits en projectmatige implementatie van privacy wetgeving, alsmede alle andere werkzaamheden waarover opdrachtgever en dienstverlener overeenstemming hebben bereikt en die in de lijn van deze overeenkomst zijn.
  5. Met de overeenkomst wordt bedoeld de overeenkomst tot dienstverlening tussen partijen.

 

 Artikel 2. Toepasselijkheid algemene voorwaarden

  1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, overeenkomsten en leveringen van diensten of goederen door of namens dienstverlener.
  2. Afwijken van deze voorwaarden kan alleen als dat uitdrukkelijk en schriftelijk door partijen is overeengekomen.
  3. Door opdrachtgever ingebrachte algemene voorwaarden worden in deze overeenkomst niet geaccepteerd. Alleen de algemene voorwaarden van Practical Privacy zijn van toepassing.
  4. Indien een bepaling in deze voorwaarden nietig is of vernietigd wordt, tast dit de geldigheid van overige bepalingen in deze voorwaarden niet aan.
  5. Een vernietigde bepaling wordt vervangen door een andere bepaling die de oorspronkelijke strekking zoveel mogelijk benadert.

 

 Artikel 3. Betaling

  1. Declaraties moeten binnen 14 dagen na factuurdatum betaald zijn, tenzij partijen hierover schriftelijk andere afspraken hebben gemaakt of op de declaratie een andere betaaltermijn vermeld is.
  2. Betalingen geschieden zonder enig beroep op opschorting of verrekening door overschrijding van het verschuldigde bedrag op het door dienstverlener opgegeven bankrekeningnummer.
  3. Betalingen worden eerst in mindering gebracht op openstaande kosten en rente en daarna pas op factuurbedragen.
  4. Betaalt opdrachtgever niet binnen de overeengekomen termijn, dan is hij van rechtswege, zonder dat daarvoor enige aanmaning nodig is, in verzuim. Vanaf dat moment is dienstverlener gerechtigd de verplichtingen op te schorten totdat opdrachtgever aan zijn betalingsverplichting heeft voldaan.
  5. Blijft opdrachtgever in gebreke, dan zal dienstverlener tot invordering overgaan. De kosten met betrekking tot die invordering komen voor rekening van de opdrachtgever. Wanneer opdrachtgever in verzuim is, is hij naast de hoofdsom teven wettelijke (handels)rente, buitengerechtelijke incassokosten en overige schade verschuldigd aan dienstverlener. De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
  6. In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling van de opdrachtgever zijn de vorderingen van dienstverlener op de opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.
  7. Weigert opdrachtgever zijn medewerking aan de uitvoering van de opdracht door dienstverlener, dan is hij nog steeds verplicht de afgesproken prijs aan dienstverlener te betalen.
  8. Bij aanvang van de opdracht kan een deel van het geoffreerde tarief als voorschot in rekening worden gebracht indien dit bij offerte is overeengekomen.

 

 Artikel 4.  Aanbiedingen en offertes

  1. De aanbiedingen van dienstverlener zijn maximaal twee maanden geldig, tenzij in het aanbod een andere termijn van aanvaarding is genoemd. Wordt het aanbod niet binnen de gestelde termijn aanvaard, dan vervalt het aanbod.
  2. Levertijden in offertes zijn indicatief en geven de opdrachtgever bij overschrijding daarvan geen recht op ontbinding of schadevergoeding, tenzij partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders zijn overeengekomen.
  3. Aanbiedingen en offertes gelden niet automatisch voor vervolgopdrachten. Partijen moeten dit uitdrukkelijk en schriftelijk overeenkomen.
  4. Dienstverlener behoudt zich het recht voor een aanbieding zonder opgaaf van reden te herroepen. Indien dit van toepassing is zal dit binnen een termijn van een maand na de oorspronkelijke aanbieding aan opdrachtgever kenbaar gemaakt dienen te zijn.
  5. Opdrachtgever kan geen rechten aan een aanbieding of offerte ontlenen indien hij hoort te begrijpen dat die aanbieding of offerte een kennelijke verschrijving, vergissing en druk-, zet- en typefouten bevat.

 

 Artikel 5. Prijzen

  1. De op aanbiedingen, offertes en facturen van dienstverlener genoemde prijzen zijn exclusief BTW en eventuele andere overheidsheffingen, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld.
  2. De prijzen van goederen zijn gebaseerd op de op dat moment bekend zijnde kostprijzen. Verhogingen hiervan, die door de dienstverlener niet konden worden voorzien ten tijde van het doen van de aanbieding c.q. het tot stand komen van de overeenkomst, kunnen aanleiding geven tot prijsverhogingen.
  3. Ten aanzien van de dienstverlening kunnen partijen bij de totstandkoming van de overeenkomst een facturatie op basis van een uurtarief of een vaste prijs overeenkomen.
  4. Tenzij een vaste prijs is overeengekomen, zal het tarief met betrekking tot de dienstverlening worden vastgesteld op grond van de werkelijk bestede uren. Het tarief wordt berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven van dienstverlener, geldend voor de periode waarin hij de werkzaamheden verricht, tenzij schriftelijk en uitdrukkelijk een afwijkend uurtarief is overeengekomen. 
  5. Het uurtarief is altijd exclusief BTW, waarmee het tarief vermeerderd zal worden, en exclusief reis- en verblijfskosten. Met betrekking tot reiskosten wordt € 0,37 per gereden kilometer gefactureerd.
  6. Indien geen tarief op grond van de werkelijk bestede uren is afgesproken, wordt voor de dienstverlening een richtprijs afgesproken, waarbij dienstverlener gerechtigd is om hier tot 10% vanaf te wijken. Indien de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen, dient dienstverlener opdrachtgever tijdig te laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is. Opdrachtgever heeft in dat geval het recht om een deel van de opdracht te laten vervallen, dat boven de richtprijs vermeerderd met 10% uitkomt. Hiervan kan schriftelijk bij offerte worden afgeweken, waarbij de tekst in de offerte leidend is.

 

  Artikel 6. Prijsindexering

  1. De bij het aangaan van de overeenkomst overeengekomen prijzen en uurlonen zijn gebaseerd op het op dat moment gehanteerde prijspeil. Dienstverlener heeft het recht de aan de opdrachtgever te berekenen vergoedingen jaarlijks per 1 januari aan te passen.
  2. Aangepaste prijzen, tarieven en uurlonen worden zo spoedig mogelijk medegedeeld aan opdrachtgever.

 

 Artikel 7. Verplichtingen opdrachtgever

  1. Opdrachtgever stelt alle informatie die voor de uitvoering van de opdracht relevant is beschikbaar voor de dienstverlener.
  2. Opdrachtgever is verplicht alle gegevens en bescheiden, die dienstverlener meent nodig te hebben voor het correct uitvoeren van de opdracht, tijdig en in de gewenste vorm en op de gewenste wijze ter beschikking te stellen.
  3. Opdrachtgever staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de aan de dienstverlener ter beschikking gestelde gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de opdracht niet anders voortvloeit.
  4. Opdrachtgever vrijwaart dienstverlener voor elke schade in welke vorm dan ook die voortvloeit uit het niet voldoen aan het in het eerste lid van dit artikel gestelde.
  5. Indien en voor zover opdrachtgever dit verzoekt, retourneert dienstverlener de betreffende bescheiden.
  6. Stelt opdrachtgever niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door dienstverlener verlangde gegevens en bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de opdracht hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra honoraria voor rekening van opdrachtgever.
  7. Opdrachtgever verplicht zich geleverde zaken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de onderliggende overeenkomst, alsook zaken van dienstverlener die bij de opdrachtgever aanwezig zijn en zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd, adequaat te verzekeren en verzekerd te houden tegen onder andere brand, ontploffings- en waterschade evenals diefstal.
  8. Opdrachtgever geeft op eerste verzoek de polis van deze verzekeringen ter inzage.
  9. Opdrachtgever doet afstand van zijn recht om een schuld aan dienstverlener te verrekenen met een vordering op dienstverlener.
  10. Opdrachtgever doet afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.
  11. Opdrachtgever neemt geen medewerkers van dienstverlener (of van ondernemingen waarop dienstverlener ter uitvoering van deze overeenkomst een beroep heeft gedaan en die betrokken zijn (geweest) bij de uitvoering van de overeenkomst) in dienst. Ook laat hij hen niet anderszins direct of indirect voor zich werken. Dit verbod geldt gedurende de looptijd van de overeenkomst tot een jaar na beëindiging daarvan. Op dit verbod geldt één uitzondering: partijen kunnen in goed zakelijk overleg met elkaar andere afspraken maken. Deze afspraken gelden voor zover die schriftelijk zijn vastgelegd.

 

Artikel 8. Einde van de overeenkomst

  1. Door het aanvaarden van de offerte komt een overeenkomst tot stand. Tot 14 dagen voor de ingangsdatum van de opdracht kan de opdracht kosteloos worden ingetrokken. Indien de opdracht binnen 14 dagen voor de aanvangsdatum van de opdracht wordt ingetrokken zal 25% van het bedrag genoemd in de offerte in rekening worden gebracht.
  2. Opdrachtgever en dienstverlener mogen een overeenkomst voor onbepaalde tijd altijd opzeggen. De opzegging dienst schriftelijk en gemotiveerd per aangetekend schrijven te geschieden.
  3. Indien echter een minimum duur van de opdracht is overeengekomen, of een lopende opdracht met een bepaalde (minimum) termijn is verlengd, kan de opdrachtgever de overeenkomst niet eerder opzeggen dan tegen een datum waarop de overeengekomen (minimum)duur of verlengde duur is verstreken.
  4. Wanneer opdrachtgever de opdracht intrekt, is opdrachtgever verplicht het verschuldigde honorarium en de gemaakte onkosten, danwel de bij een overeenkomst voor bepaalde tijd de resterende honoraria, van dienstverlener te betalen.

 

 Artikel 9. Uitvoering van de overeenkomst

  1. Dienstverlener voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uit.
  2. Dienstverlener heeft het recht om werkzaamheden te laten verrichten door derden.
  3. De uitvoering geschiedt in onderling overleg en na schriftelijk akkoord en, indien overeengekomen, betaling van het eventueel afgesproken voorschot.
  4. Het is de verantwoordelijkheid van opdrachtgever dat dienstverlener tijdig kan beginnen aan de opdracht.
  5. De overeenkomst bevat voor dienstverlener steeds inspanningsverplichtingen, geen resultaatsverplichtingen.

 

 Artikel 10. Contractduur opdracht

  1. De overeenkomst tussen opdrachtgever en dienstverlener wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de aard van de overeenkomst iets anders voortvloeit of partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders zijn overeengekomen.
  2. Zijn partijen binnen de looptijd van de overeenkomst voor de voltooiing van bepaalde werkzaamheden een termijn overeengekomen, dan is dit geen fatale termijn. Bij overschrijding van deze termijn dient opdrachtgever dienstverlener schriftelijk in gebreke te stellen.

 

 Artikel 11. Wijziging van de overeenkomst

  1. Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering van de opdracht noodzakelijk is om de te verrichten werkzaamheden te wijzigen, passen partijen tijdig en in onderling overleg de overeenkomst dienovereenkomstig aan.
  2. Indien partijen overeenkomen dat de overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld, kan het tijdstip van voltooiing van de uitvoering daardoor worden beïnvloed. Dienstverlener stelt opdrachtgever hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte.
  3. Indien de wijziging van of aanvulling op de overeenkomst financiële en/of kwalitatieve consequenties heeft, licht dienstverlener opdrachtgever hierover zo spoedig mogelijk schriftelijk in.
  4. Indien partijen een vast honorarium zijn overeengekomen, geeft dienstverlener daarbij aan in hoeverre de wijziging of aanvulling van de overeenkomst een overschrijding van dit honorarium tot gevolg heeft.

 

 Artikel 12. Overmacht

  1. In aanvulling op het bepaalde in artikel 6:75 Burgerlijk Wetboek geldt dat een tekortkoming van dienstverlener in nakoming van enige verplichting jegens opdrachtgever niet aan dienstverlener kan worden toegerekend in geval van een van de wil van dienstverlener onafhankelijke omstandigheid, waardoor de nakoming van zijn verplichtingen jegens opdrachtgever geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd of waardoor de nakoming van zijn verplichtingen in redelijkheid niet van dienstverlener kan worden verlangd. Tot die omstandigheden worden mede gerekend wanprestaties van toeleveranciers of andere derden, stroomstoringen, computervirussen en -hacks, stakingen, slechte weersomstandigheden en werkonderbrekingen.
  2. Indien zich een situatie als hiervoor bedoeld voordoet als gevolg waarvan dienstverlener niet aan zijn verplichtingen jegens opdrachtgever kan voldoen, dan worden die verplichtingen opgeschort zolang dienstverlener niet aan zijn verplichtingen kan voldoen. Indien de in de vorige zin bedoelde situatie 30 kalenderdagen heeft geduurd, hebben partijen het recht de overeenkomst schriftelijk geheel of gedeeltelijk te ontbinden.
  3. Dienstverlener is in het geval als bedoeld in het tweede lid van dit artikel niet gehouden tot vergoeding van enige schade, ook niet als dienstverlener als gevolg van de overmachtstoestand enig voordeel geniet.

 

 Artikel 13. Overdracht van rechten

Rechten van een partij uit deze overeenkomst kunnen niet worden overgedragen zonder de voorafgaande schriftelijke instemming van de andere partij. Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals bedoeld in artikel 3:83, tweede lid, Burgerlijk Wetboek.

 

 Artikel 14.  Aansprakelijkheid schade

  1. Dienstverlener is niet aansprakelijkheid voor schade die de opdrachtgever lijdt van welke aard dan ook behoudens voor zover deze schade een gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid van dienstverlener, waarbij geldt dat voor de vraag of dienstverlener aansprakelijk is ten opzichte van opdrachtgever moet worden uitgegaan van de fictie dat dienstverlener een werknemer van opdrachtgever is.
  1. Dienstverlener is niet aansprakelijk voor indirecte schade.
  2. In het geval dat dienstverlener een schadevergoeding verschuldigd is aan opdrachtgever bedraagt de schade niet meer dan het honorarium.
  3. Iedere aansprakelijkheid voor schade, voortvloeiende uit of verband houdende met de uitvoering van een overeenkomst, is steeds beperkt tot het bedrag dat in het desbetreffende geval door de gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering(en) wordt uitbetaald. Dit bedrag wordt vermeerderd met het bedrag van het eigen risico volgens de desbetreffende polis.
  4. Dienstverlener is niet aansprakelijk voor:
    1. Storingen van computer apparatuur, programmatuur, software of bestanden;
    2. Onjuiste of onvolledige door opdrachtgever verstrekte gegevens;
    3. Gevolgen van door opdrachtgever gemaakte keuzes of bedrijfsvoering n.a.v. adviezen van dienstverlener;
    4. Tegenvallende resultaten n.a.v. door opdrachtgever gemaakte keuzes gebaseerd op adviezen van dienstverlener;
    5. Onvoldoende beveiliging en bescherming persoonsgegevens door opdrachtgever.
  5. Alle aanspraken van opdrachtgever op dienstverlener vervallen uiterlijk één jaar nadat ze zijn ontstaan, tenzij voor het verstrijken van deze termijn een rechtsvordering tegen dienstverlener is ingesteld.
  6. Dienstverlener is niet aansprakelijk voor schade, direct of indirect, veroorzaakt door ingeschakelde derden.

 

 Artikel 15. Aansprakelijkheid opdrachtgever

Ingeval een opdracht wordt verstrekt door meer dan één persoon, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor de bedragen die uit hoofde van die opdracht aan dienstverlener verschuldigd zijn.

 

 Artikel 16. Vrijwaring

De opdrachtgever vrijwaart dienstverlener tegen alle aanspraken van derden, die verband houden met de door dienstverlener geleverde goederen en/of diensten.

 

 Artikel 17. Klachtplicht

  1. Opdrachtgever is verplicht klachten over de verrichte werkzaamheden direct schriftelijk te melden aan dienstverlener. De klacht bevat een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat dienstverlener in staat is hierop adequaat te reageren.
  2. Een klacht kan er in ieder geval niet toe leiden, dat dienstverlener gehouden kan worden om andere werkzaamheden te verrichten dan zijn overeengekomen.
  3. Een klacht dient uiterlijk binnen een termijn van twee weken na afronding van de dienstverlening bij dienstverlener schriftelijk gemeld te zijn.

 

 Artikel 18. Eigendomsvoorbehoud, opschortingsrecht en retentierecht

  1. De bij opdrachtgever aanwezige zaken en geleverde zaken en onderdelen blijven eigendom van dienstverlener totdat opdrachtgever de gehele afgesproken prijs heeft betaald. Tot die tijd kan dienstverlener zich beroepen op zijn eigendomsvoorbehoud en de zaken terugnemen.
  2. Indien de overeengekomen vooruit te betalen bedragen niet of niet op tijd worden voldaan, heeft dienstverlener het recht om de werkzaamheden op te schorten totdat het overeengekomen deel alsnog is voldaan. Er is dan sprake van schuldeisersverzuim. Een verlate levering kan in dat geval niet aan dienstverlener worden tegengeworpen.
  3. Dienstverlener is niet bevoegd de onder zijn eigendomsvoorbehoud vallende zaken te verpanden noch op enige andere wijze te bezwaren.
  4. Indien zaken nog niet zijn geleverd, maar de overeengekomen vooruitbetaling of prijs niet conform afspraak is voldaan, heeft dienstverlener het recht van retentie. De zaak wordt dan niet geleverd totdat opdrachtgever volledig en conform afspraak heeft betaald.
  5. In geval van liquidatie, insolventie of surseance van betaling van opdrachtgever zijn de verplichtingen van opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.

 

 Artikel 19. Intellectueel eigendom

  1. Tenzij partijen schriftelijk anders zijn overeengekomen, behoudt dienstverlener alle intellectuele absolute rechten (waaronder auteursrecht, octrooirecht, merkenrecht, tekeningen- en modellenrecht, etc.) op alle ontwerpen, tekeningen, geschriften, dragers met gegevens of andere informatie, offertes, afbeeldingen, schetsen, modellen, maquettes, etc.. Dit geldt ook voor rechten die dienstverlener in licentie gebruikt.
  2. De genoemde intellectuele absolute rechten mogen niet zonder schriftelijke toestemming van dienstverlener worden gekopieerd, aan derden getoond en/of ter beschikking gesteld of op andere wijze worden gebruikt.
  3. Opdrachtgever vrijwaart dienstverlener voor inbreuken op intellectuele eigendomsrechten van derden.
  4. Opdrachtgever staat er voor in dat de informatie die hij aan dienstverlener verstrekt ook verstrekt mag worden, ook de informatie die opdrachtgever in licentie gebruikt.

 

 Artikel 20. Geheimhouding

  1. Ieder der partijen houdt de informatie die hij (in welke vorm dan ook) van de andere partij ontvangt en alle andere informatie betreffende de andere partij waarvan hij weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat deze geheim of vertrouwelijk is, dan wel informatie waarvan hij kan verwachten dat de verspreiding daarvan de andere partij schade kan berokkenen, geheim en neemt alle nodige maatregelen om te waarborgen dat zijn personeel de genoemde informatie ook geheimhoudt.
  2. De in het eerste lid van dit artikel genoemde geheimhoudingsplicht geldt niet voor informatie:
    1. Die op het moment dat de ontvanger deze informatie ontving al openbaar was of nadien openbaar is geworden zonder een schending door de ontvangende partij of een op hem rustende geheimhoudingsplicht;
    2. Waarvan de ontvangende partij kan bewijzen dat deze informatie al in zijn bezit was op het moment van verstrekken door de andere partij;
    3. Die de ontvangende partij van een derde heft ontvangen waarbij deze derde gerechtigd was deze informatie aan de ontvangende partij te verstrekken;
    4. Die door de ontvangende partij openbaar wordt gemaakt op grond van een wettelijke plicht.
  3. De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt voor de duur van deze overeenkomst en voor een periode van één jaar na het eindigen daarvan.
  4. Opdrachtgever verplicht zich tot geheimhouding van de door dienstverlener aan hem ter beschikking gestelde vertrouwelijke informatie. Onder vertrouwelijke informatie wordt in ieder geval verstaan datgene waarop dit artikel betrekking heeft, alsmede de bedrijfsgegevens. Opdrachtgever verplicht zich zijn personeel en/of derden die betrokken zijn bij de uitvoering van deze overeenkomst, een schriftelijke geheimhoudingsplicht op te leggen van de strekking van deze bepaling.
  5. Partijen dragen zorg voor bescherming van de persoonsgegevens als bedoeld in de zin van de Algemene Verordening Gegevensbescherming d.d. 25 mei 2018 en eventueel later in  werking tredende wet- en regelgeving.

 

Artikel 21. Boete op overtreding geheimhoudingsplicht

  1. Overtreedt opdrachtgever het artikel van deze algemene voorwaarden over geheimhouding, dan verbeurt opdrachtgever ten behoeve van dienstverlener een onmiddellijk opeisbare boete van € 5.000,00 voor elke overtreding en daarnaast een bedrag van € 500,00 voor elke dag dat die overtreding voortduurt. Dit is ongeacht of de overtreding aan opdrachtgever kan worden toegerekend. Bovendien is er voor het verbeuren van deze boete geen voorafgaande ingebrekestelling of gerechtelijke procedure benodigd. Ook hoeft er geen sprake te zijn van enige vorm van schade.
  2. Het verbeuren van de in het eerste lid van dit artikel bedoelde boete doet geen afbreuk aan de overige rechten van dienstverlener waaronder zijn recht om naast de boete schadevergoeding te vorderen.

 

Artikel 22. Geschillenbeslechting

  1. Op deze algemene voorwaarden is Nederlands recht van toepassing.
  2. Indien er een geschil ontstaat tussen dienstverlener en opdrachtgever dat niet onderling kan worden opgelost dan zullen zij dit geschil trachten op te lossen door mediation. Indien mediation geen uitkomst kan bieden dan is de rechtbank te Rotterdam aangewezen als bevoegde rechter om kennis te nemen van deze geschillen, met behoud van het recht op hoger beroep.